Konstiga och oförtjänta betyg!

Idag så pratade lärarna i NO och idrott angående våra betyg, och jag tycker faktiskt att de betygen som jag fick var fullkomligt oförtjänta, dessutom rätt så konstiga bedömningar på dem.
Det hela började med idrotten. Jag har gjort och presterat så himla mycket för att jag skulle kunna höja mitt betyg från det lilla G:et till det större VG:et. Jag har haft mycket bättre inställning och motivation till att vela göra detta, lett en egen lektion som skulle kunna höja mitt betyg till ett VG eller till o med ett MVG (men det räknade jag aldrig med att få heller...) och självklart så är jag positivt delaktig i lektionerna. Men vad får jag för det? Jag behåller fortfarande mitt G! Och det är otroligt sjukt!
Men samtidigt så sa han även att jag var en utav dessa svårbedömda elever som låg på gränsen, men bara för att jag hade fler resultat som låg på G nivå så innebar det att jag fick behålla mitt G. Jaha, och min tidigare SO-lärare höjde mitt Samhällskunskaps betyg till VG, trots att jag aldrig har haft VG på ett sådant prov, vare sig ett starkt eller ett svagt (jag vet, olika lärare har olika uppfattningar, men tycker ändå att det är konstigt...).
Jag satt även och tjuvkikade på papperna lite grann angående saker jag själv inte visste om, och det här var resultatet: Den otroligt bra elevledda lektionen som jag höll i dans (och jag har inte ens några speciella erfarenheter angående detta, jag går inte på någon typ av aktivitet direkt) resulterade bara till ett VG-!!! Jaha, det fanns så mycket som var bra med den lektionen, och det tyckte han själv också, och väldigt lite som var mindre bra, och det här är resultatet! Det är säkert dessa idiotiska killar som inte var delaktiga under min lektions fel.
Dessutom så tycker jag att ytterligare en sak är orättvis:
En av mina klasskompisar (tjej) sa att idrottsläraren sa till henne; "Det är lite tveksamt, men med tanke på att du är så positivt delaktig i lektionerna, så är det klart att du ska få ett MVG". Och vad kan man säga utav detta då? Jo, att det är fullkomligt orättvist! Jag vet, den där tjejen som sa så är faktiskt bättre än mig, kanske inte fysiskt, men teoretiskt. Dessutom så måste killar uppnå hårdare krav än tjejer för betyg. T.ex. när vi ska springa 2,5 km, så måste killar få under 12 minuter för VG medan det räcker med 14 minuter för tjejer.
Men jag tycker ändå det är orättvist! Nästan alla tjejerna och till o med dem som jag själv tycker är fler gånger mindre bättre än vad jag själv är (lite skryt kanske, men från mina synvinklar) och dem lyckades få VG!
Det luktar verkligen skumt här...
Okej, nu har jag skrivit mycket om idrotten, så jag sammanfattar lite mindre angående NO:n.
Min lärare i NO var faktiskt värre. Hon sa till mig att jag fick göra ett val mellan betyg. Dvs att välja att ha MVG i biologi (som jag hade från förra året) och VG i fysik (som även var samma sak där) eller att ha allt det hela tvärt om.
Låter skitkonstigt om du frågar mig. Varför kunde jag inte få MVG i båda ämnena?
Jo, anledningen enligt det hon sa låg faktiskt i kemin. Hon sa att jag inte hade presterat tillräckligt bra i net nationella provet i kemi (men allvarligt talat, det där provet var faktiskt 100 gånger svårare än vad vi vanligen brukar jobba med, och det var inte ens ett kemiprov!), men vad skulle det ha för samband med mina betyg i biologi och fysik.
Konstigt nog så tog jag det hela som att det bara var okej, och stod inte emot...
Men samtidigt så har jag höjt mitt betyg i teknik.
Jag tycker att detta är fullkomligt konstigt.
Mina lärare har båda sagt att jag borde vara stolt över mitt betyg som jag fick utav dem, men hur i all världen skulle jag kunna vara stolt över det här? Jag har faktiskt jobbat otroligt hårt för att jag skulle kunna höja mina betyg i både idrott och NO ämnena, och det här är resultatet.
Dem där lärarna som säger så vet ju ingenting, dem är inte ens barn själva och behöver inte känna lika stor press som vi gör. Inte alls!
Jaja, egentligen så vet jag att jag ändå kommer in på NV (allvarligt talat, min-poäng: 120 poäng? Det borde finnas en spärr över 180 poäng istället ju!), men jag vill absolut inte vara sämst i klassen eller få ett otroligt dåligt jobb, för jag kanske inte heller får min dröm jobb som jag velat hålla på med.
Jag hoppas verkligen är lärarna på gymnasiet är flera gånger bättre än dem där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0