Intagen till gymnasiet!!!

Förhandstippat, men ändå skitnöjd över att jag ska börja gymnasiet.
Gävlebon som ska börja gymnasiet och även kallar sig för Yoizan (smeknamn) hade tänkt att börja på kanske ett av våra tuffaste program.. Naturvetenskapsprogrammet.
Jag är väldigt spänd över att få börja där redan nu. Jag kanske har sagt det tidigare, men jag skulle kunna slippa mitt sommarlov nu för att se hur det egentligen är där. Mitt mål däremot är att kunna få MVG i allt (ja, det är sant, kanske svårt att få in melodifestivalen då också...)!

En sak som jag stör mig på är att det lägsta meritvärdet för att komma in på ett av det tuffaste programmet faktiskt bara var 95 poäng! Det motsvarar cirka 8 IG:n, och hur i all världen skulle den personen kunna klara av det här?
Det är lite skrattretande att det faktiskt är så, men samtidigt så hade jag önskat mig en väldigt lugn och smart klass. Och ni får kanske döda mig nu eller kalla mig ond för det här, men enligt mina normer så säger man ofta att folk som får typ under cirka 170 meritpoäng inte ligger i den smarta och lugna kategorin, utan snarare motsatsen. Och nu är det ännu värre. En person som fick 95 poäng ska alltså försöka sig på det här.
Jag undrar bara varför inte man kan bestämma en spärr istället. Vore inte det få hela saken understökat, för det är knappast så att dessa personer som får så himla låga poäng kommer att tänka om vid gymnasiet, då har dem tänkt för sent helt o hållet.
Kolla på mig till exempel. Under åttan när det var dags för jullov fick vi våra första betygsbedömningar, och det låg typ vid 190 poäng. Egentligen var det värre i sjuan, men man får ju inte heller betyg där. Men jag lyckades tänka om redan vid åttan efter mina första betyg, och ville ha högre betyg än vad jag egentligen hade fått.
Så vad lyckades jag med? Vid nians hösttermin lyckades jag höja mig till 220 poäng, och efter en termin, så lyckades jag nå 250 poäng. Och detta gjorde jag genom att vara motiverad, lägga mer tid på läxor, och repeterade väldigt ofta till prov.
Det jag egentligen ville komma med det här var att åtminstone jag lyckades komma fram till en punkt vid högstadiet som fick mig att vela ha högre betyg, och det fick jag genom att prestera mer. Och allvarligt talat. Folk som inte ens nådde 150 meritpoäng har knappast fått den tanken i sig. Och dem lyckas komma in i NV.
Så vad kommer dem att få med sig då? Otrolig stress som dem aldrig räknade med antar jag.
I alla fall. Jag är intagen, och nu är det bara att ta det lugnt och förbereda mig genom mitt sommarlov som jag har kvar. Sen börjar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0