Amy Diamond i Melodifestivalen 2011?



Första gången en åttonde plats i finalen. Andra gången, inte längre än andra chansen. Tredje gången gillt? Beror nog mest på vad Amy kommer att vaska fram till nästa gång. Helst förväntar jag att få se henne redan nästa år (OBS! Långt inlägg!).

Jag kommer såväl ihåg ett tidigare blogginlägg jag skrev om henne för minst ett år sedan, då var rubriken "Borde Amy Diamond göra bättre för sig i Melodifestivalen?" (länk). Meningen med det inlägget var då att Amy kanske borde satsa på Melodifestivalen med en helt ny genre. Min rekommenderade genre var då att hon skulle framföra en ballad.
Det för att det tidigare år brukar gå bra för kvinnor som sjunger ballader Exempel är Sanna Nielsen som gjorde Melodifestivalen hela 4 gånger innan hon framförde en ballad 2008 (samma år som Amy deltog) och kom tvåa med den. Och Jessica Andersson som ofta har sjungit pampiga låtar vid 2003 (då hon även vann!), 2004, 2006 och 2007, och efteråt kommer tillbaka med en ballad som tar henne på en åttonde plats i finalen (visst, det spekulerades mycket om att "I Did It For Love" var en kopia av "Empty Room", men publiken tog ändå hem det här), och med tanke på att en ballad faktiskt vann i år. Då en som aldrig har tävlat i Melodifestivalen tidigare, fast ändå så gick det väldigt bra för henne (ni som inte vet vem jag pratar om så är det såklart Anna Bergendahl och låten "This Is My Life").

Hur som helst, Amy får gärna uppträda med vilken genre som helst, bara jag kan få se henne i melodifestivalen igen, men jag vill verkligen inte att hon floppar, för det skulle verkligen vara synd ifall det hände.
Nu är det så att man även har ändrat på intagningsreglerna till Melodifestivalen, så att man inte ska få veta vem som sjunger låten, och vem som har skrivit den, men ändå så får bara etablerade låt skrivare skicka in till Melodifestivalen på det ordinarie sättet, medan de o etablerade får skicka in via webbjokern.
Detta innebär vad jag ser att Amy kanske trots allt får lite förtur, eftersom en urvalsjury väljer 15 låtar av dessa låtar, och Amy kan vara en av dem. Men det finns en annan sak som ger Amy ännu mer förtur än detta; SVT väljer 15 andra låtar som alternativt kan specialbeställas genom att man plockar upp en artist som man vet vill vara med i Melodifestivalen och ger en låt till den personen, och det är nog stor chans att Amy Diamond skulle kunna vara en av dem som får den turen.

Än sålänge har jag bara beskrivit tidigare år, statistiker och de nya reglerna som ger Amy förtur. Frågan är bara vad Amy Diamond i all världen skulle kunna skicka.
För att kunna nå en rätt bra topp placering, så måste man självklart ha en låt som sätter sig i huvudet, och ett intressant framträdande. I år hade Eric Saade ("Manboy") dem båda delarna, men ändå satt det inte i smaken för svenska folket, så att den vann tävlingen.
Amy har tidigare använt sig utav färgerna (och nu pratar jag om allt. Strålkastarfärger, bakgrundsfärger, scenkläder, etc.) Svart, guld och gult från 2008, och silver, glitter (ingen färg, men ändå instoppat), lila och vitt från 2009. Om det blir upp tempo, så får hon gärna ha på sig samma färger som hon hade 2008. Fast den lilla ändringen där är då att dem byter ut den svarta färgen mot en vit färg, eftersom Amy alltid brukar sjunga glada låtar som handlar om positiva handlingar, och varför skulle inte dem färgerna passa? Och nu när hon har färgat håret, så vill jag helst att jag ser henne utan lockigt hår.
Förutom det, så har hon jobbat med mängder av låt skrivare, då vid namn Sandra Nordström, Mathias Venge, Peter Wennerberg ("Thank You"), Alexander Bard, Oscar Holter och Bobby Ljunggren ("It's My Life").
Undvik dessa låt skrivare till nästa år, men om det verkar omöjligt, så kan jag väl sträcka mig fram till att få se en låt av dem som stod för "Thank You", mina önskningar för låt skrivare är nog inte särskilt stor, eftersom jag inte kan så många namn. Helst när det gäller Melodifestivalen kan jag tre namn förutom dessa ovan, nämligen Fredrik Kempe (som skrev bl.a. "Hero", "La Voix" och "Manboy"), Thomas G:son (som skrev "In A Moment Like This") och Tony Nilsson (som skrev bl.a. "Headline", "Love In Stereo", "Doctor Doctor" och "You're Out Of My Life"), av dessa tre vill jag helst se en från Fredrik Kempe, eftersom han är för mig en expert på att skriva pampiga upp tempo låtar.

Hur som helst. Inget är klart för att om Amy Diamond över huvud taget har bestämt sig för att skicka in till Melodifestivalen 2011, eftersom man helst vill ta det hela som en överraskning om man inte svarar nej (så med andra ord, om hon inte svarar nej på frågan att skicka in till Melodifestivalen 2011, då ska hon skicka in), och sen kommer striden om att över huvud taget få en plats i Melodifestivalen, och vad händer sen när hon kommit med? Hur går det i tävlingen?
Man får väl ändå hoppas på att se henne där. Det gör ändå jag.

Kommentarer
Postat av: Mirek

Hoppas :)

2010-07-16 @ 12:10:34
Postat av: RogerL

Jag tror att chansen att hon är med i år är rätt stor. Mest för att Christer Björkman har mer makt än vanligt...



2010 var det för få upptempolåtar med stora shownummer - det var Alcazar, Manboy, Hanna, Linda, Neo, Pernilla. Borde nog varit två till (två i varje delfinal)



Men med tanke på att Björkman bestämmer, skulle det inte kunna bli en duett eller supergrupp?

2010-07-16 @ 21:01:14
URL: http://www.gylleneskor.se/blogg/rogerl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0