Recension - MGP Finland 2009

Nu är det bara 2 låtar kvar att skicka vidare till MGP Nordic, och det är de finska låtarna som står på spel.
Låtarna finns nu uppe på deras sajt http://svenska.yle.fi/program/visa.php?id=333, och bara om 6 dagar så ska de stå på scen framför hundratals svensk-finskar.


1. The Black White Boys - Kommer Du Ihåg Mig
Första gången jag lyssnade på låten så tänkte jag bara på hans röst, men det är ju självklart svensk-finsk dialekt.
Låten är ju rock, och handlar om borttappad kärlek.
Man skulle kunna tro att det skulle gå bra för den här låten, men det blir nog tveksamt.
Visst, låten är bra skrivet, men tveksamt ifall den skulle platsa MGP Nordic.

Betyg: 7/10


2. Adelina - Så Över
Vad är budskapet med den här låten egentligen?
Den är okej, lugn men blir bara som ett vanligt sömnpiller.
Den här låten kommer tyvärr inte hellet på top 5.

Betyg: 3/10


3. Amanda - Jag Vill Leva
Plötsligt går jag o kollar på hennes bild för o vara säker på att det inte är den svenska Amanda, och tur nog så är det inte så xD.
I alla fall, introt och beaten i låten är ju bara så himla magisk och härlig.
Jag blir glad när jag hör den här låten, och man vill bara dansa till den här låten.
Men MGP Nordic? Tveksamt.

Betyg: 7/10


4. Lucas - Saknad
Lugn och sorglig låt precis som Adelinas låt.
Den här låten är nog den jag blivit mycket negativt fundersam på.
Av 110 bidrag så har just den här låten kommit med.
Visst, det är bra låt, men är han bra? Nej, men han försöker verkligen, det hör man.

Betyg: 2/10


5. Fe-Male - Vem Är Du
Gruppen som var en av mina favoriter förra året, deltar återigen det här året.
Och den här gången så är det en glad rock-pop låt.
Jag blir otroligt förvånad utöver den här låten och hur bra den egentligen är.
Tyvärr så är texten lite väl komlicerad, vilket blir minuset.
Men hoppas den här låten kommer långt!

Beyg: 8/10


6. Miranda - För Första Gången
Lugn-taktig låt, blir nog tyvärr också ett sömnpiller, och texten är också okomplicerad.
Resten är nog obeskrivlig...

Betyg: 4/10


7. Paula - Ingen Vet Vem Jag Är

Skillnaden från de tidigare lugna låtarna och den här är att den här är väldigt intressant att lyssna på.
Jag tycker att låten är väldigt bra, och jag hoppas att finskarna kommer att förstå det också.

Betyg: 6/10


8. Joykids - Värdefull
Nu gick jag och kollade på deras bilder igen, men den här gången för att se hur unga dem var.
Att skriva om en sån här låt är väldigt intresant, speciellt för de vuxna, men nu är ju inte jag det.
Låten är tyvärr lite barnslig, men sen vänds allting vid sticket.
Plus för att man tog bort det barnsliga då, men minus för den konstiga dialekten som han plötsligt fick...
Går tyvärr inte så långt...

Betyg: 5/10


9. Hey Presto - Sluta Älska Dig
Ytterligare en lugn låt, den här gången lite halv-country-ballad.
Jag blir rörd och intresserad utav den här låten, speciellt vid refrängen.
Jag hoppas att det går bra för den här låten.

Betyg: 7/10


10. Emelie - Här Står Jag
Efter att ha varit min favorit från två år sedan jag hörde henne i MGP 2007, så är hon med i tävlingen åter igen.
Den här gången har låten lite mer fart, och det är fortfarande samma dialekt.
Tyvärr så känns låten så himla vanlig som om man har hört låten förut.
Men det är ju inte 100% plagiat, så hon verkar nog inte kunna diskas.
Låten är ju ändå rätt glad och känns som en favorit, det är den verkligen för mig.
Den här gången håller jag på den här låten på riktigt!

Betyg: 8/10

 

Efter att ha lyssnat på alla bidragen, så är det nog bara att summera min förutsägelse på hur det finska folket kommer att rösta.
1. Fe-Male - Vem Är Du
2. The Black White Boys - Kommer Du Ihåg Mig
3. Emelie - Här Står Jag
4. Joykids - Värdefull
5. Hey Presto - Sluta Älska Dig

Tyvärr så kan det finnas risk till att Emelie ramlar precis på gränsen av MGP Nordic platserna, men allting handlar ju om hur mycket man utvecklats, och självklart har hon gjort det, men är det tillräckligt?
Joykids kan ha en chans att bli placerade i top 5 på grund av alla vuxna som kommer att rösta på den här låten, men det är ju barnens kväll, så den kommer absolut inte komma för långt.
Men det tveksamma är ifall någon kan ha en chans att bita undan deras sista platsen förbannelse inom MGP Nordic, eftersom konkurensen är väldigt stor, och så har man ju Norge och Danmark som brukar ge höga poäng till varandra...

Det riktiga resultatet kommer vi inte att få förrän om 6 dagar (från o med när inlägget skapades).
Tills dess, lyssna gärna på låtarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0