Jag recenserar och tippar MGP Nordic [Del 2]


Nu så börjar jag att recensera del 2 utav MGP Nordic.
I del 1 så valde jag ut superfinalister, ett från varje land som skulle kunna ha en chans att kvalificera sig till Superfinalen.
Såhär ser duperinalisterna ut:

2. Amanda - Jag Vill Leva
3. Pelle B - Kun Min

4. Jørgen - Din Egen Vei
6. Ulrik - En Vanlig Dag


Den här gången så tänkte jag skriva om hur länderna kan rösta om andra bidrag.

Finland:
Det här landet har givit en förstaplats till både Sverige och Norge under en gång.
Det är ingen tvekan om att Danmark får Finlands tredjeplats, det har det alltid blivit, och det ändras nog inte den här gången.
Ändå så kan jag tänka mig att Finskarna (finlandssvenskarna) röstar mer på Ulrik.
Det beror mer på hans passion och låten, samt att vi pratar samma språk (då dialekterna är det enda som skiljer sig).

Finlands röstningar:
1. Ulrik - Sverige
2. Jørgen - Norge
3. Pelle B - Danmark


Danmark:

Det är alltid typisk Danmark och Norge att dem röstar förstaplatser till varandra, om vi räknar med endast det två senaste åren såklart.
Det händer nog samma sak iår också, och Danmarks röstning kommer nog vara detsamma som vanlig.
Det är allt jag kan säga.

Danmarks röstningar:
1. Jørgen - Norge
2. Ulrik - Sverige
3. Amanda - Finland


Norge:
Precis som Danmark röstar på Norge kan ge risk till att Norge kommer att göra samma sak.
Men att dem röstade förstaplatsen till Jørgen vid den nationella tävlingen (MGP jr) tyder nog mycket om att de kommer att rösta på Ulrik också.
Så det blir stor fajt mellan Pelle B och Ulrik, vilket visar att Amanda även här blir chanslös.
Men nu så skriver jag Ulrik, eftersom Nationella tävlingen förklarar det mesta ändå.

Norges röstningar:
1. Ulrik - Sverige
2. Pelle B - Danmark
3. Amanda - Finland


Sverige:
Och så har vi kommit till vårt egna land.
Vi har de senaste två åren röstat mest på Norge, och Finland som kommer som tvåa.
Jag tror nog att även i år så kommer svenskarna att rösta jämt så att alla länder som vi kan rösta på får mellan 30 - 35 % av rösterna.
Att Pelle B charmade danskarna visar nog mycket om att han kan charma Sverige, men ändå så tror jag att danskarna får en tredjeplats från oss svenskar.
Och så tror jag att det blir stor fajt för Amanda och Jørgen om förstaplatsen.
Jørgen för att Ulriks vinst och charm för Sverige är ju nästan detsamma för Jørgen.
Amanda som är mer schlager aktig kan få fler röster från upptempo älskande barn och inte minst de vuxna.
Ändå att SVT ska gömma MGP Nordic i SVTB så tror jag att svenskarna röstar mest på Amanda.
Men som sagt, alla är säkra på att få 30 - 35% av rösterna.

Sveriges röster:
1. Amanda - Finland
2. Jørgen - Norge
3. Pelle B - Danmark


Sammanfattning:
Amanda - Jag Vill Leva:

1:or - Sverige
3:or - Danmark och Norge

Pelle B - Kun Min
2:or - Norge
3:or - Sverige och Finland

Jørgen - Din Egen Vei
1:or - Danmark
2:or - Sverige och Finland

Ulrik - En Vanlig Dag
1:or -  Finland och Norge
2:or -  Danmark

Total ställning:
1. Ulrik - En Vanlig Dag
2. Jørgen - Din Egen Vei
3. Amanda - Jag Vill Leva
4. Pelle B - Kun Min

Även om min personliga favorit är just Pelle B så tror jag att han tyvärr kommer att komma sist den här gången.
Amanda däremot kommer att se till att Finland slipper deras sistaplatser som dem har fått sedan dem debuterade i tävlingen.
Ulrik och Jørgen kommer att bli en otrolig stark kamp, men 2 ettor är alltid bättre än 1, så jag kan tänka mig att Ulrik vinner hela tävlingen, men marginalen kan vara total, dvs runt 5% av alla totala rösterna.

Vi får helt o hållet se hur det kan gå imorgon, tills dess så ska jag hålla kolla på sajter och recensera på bland annat Gylleneskor.
Och så skriver jag här på bloggen om vad jag tyckte om live sändningarna och om själva galan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0