Jag recenserar och tippar MGP Nordic [Del 1]

Nu är det mindre än 4 dagar kvar tills MGP Nordic går av stapeln i Sverige.
8 bidrag, 2 från varje land ska tävla mot varandra.

Startordning (Enligt vad jag har hittat på nrksuper.no)

1. Mystery
2. Amanda
3. Pelle B
4. Jørgen
5. The Black White Boys
6. Ulrik
7. Engledrys
8. Rebecca


Såhär hade jag tänkt att göra recensionen.
Eftersom man ska ha en omgång där alla tävlar, och efteråt en annan omgång där 4 bidrag, 1 från varje land som annars kallar Superfinalen, så delas denna recension i två delar.
Första delen ska recenseras inom första omgången, och hur det kan gå inför den andra omgången.

Norge:
1. Mystery - Rock Er Sunt
Rätt okej och roligt att få höra norska band, men inte hela tiden.
Jag är ju ingen speciell rockfantast, och jag ville absolut inte att den här låten skulle komma vidare.
Men nu har den kommit så långt, och då får man acceptera händelsen.
Kommer nog att kamma hem för rockkillarna (speciellt barnen) runt om i norden, men jag köper det inte!

Betyg: 5/10
Kan få flest röster från: Finland

4. Jørgen - Din Egen Vei
Den här låten ligger ju nästan i samma klass som för Ulrik.
Om vi jämför med dem då, vad är den största skillnaden? Antagligen åldern.
Jørgen är bara 12 år, och har skapat en otroligt bra låt som troligen ska locka röster från de andra nordiska länderna, speciellt Sverige.
Jag hoppas att den här låten ska komma väldigt långt och få många röster.

Betyg: 8/10
Kan få flest röster från: Sverige

Mystery vs Jørgen
Mystery får bara inte ta sig igenom till superfinalen på bekostnad utav Jørgen!
Det är nog rätt klart att Jørgen kommer vidare till superfinalen, ingen tvekan om det.


Finland:
2. Amanda - Jag Vill Leva
Jag trodde aldrig att den skulle komma så långt som MGP Nordic.
Roligt att Finland har röstat oväntat till skilnad från mina förutsäger.
I alla fall så tycker jag ju att låten är rätt svängig, känns en aningen Schlager i låten som jag gillar.

Betyg: 6/10
Kan få flest röster från: Sverige

5. The Black White Boys - Kommer Du Ihåg Mig
Jag förutsåg att det här bidraget skulle komma på andraplats, men efter att jag hade hört på låten live, så ångrade jag bara allting.
Det hörs att sångarens röst spricker, speciellt vid refrängen, och det känns obehagligt att rösta.
Låten därmed är ju något typiskt med melodi som man får i sig direkt efter att man har lyssnat klart.
Men tyvärr inte tillräckligt.

Betyg: 5/10
Kan få flest röster från: Sverige

Amanda vs The Black White Boys
Det är nog samma sak för Norge.
Det finns nog ingen stor chans att The Black White Boys tar sig vidare från superfinalen.
Amanda kvalar sig till superfinalen.


Danmark:
3. Pelle B - Kun Min

Det här är nog min personliga favorit bland årets deltagande.
Visst, efteråt brukar det hända att något oväntat händer.
Till exempel när jag höll på Danmarks etta förra året så vann dem inte.
I alla fall, jag tror faktiskt inte dem får så många röster den här gången heller, speciellt inte om dem tävlar med det här bidraget.
Så vad ska man göra då? Jo, låta någon annan än en rappare vinna såklart!

Betyg: 8/10
Kan få flest röster från:
Norge

7. Engledrys - Familien, Min Bedste Ven
Ovanligt att dem skickar ballader med små tjejer till tävlingen.
Jag tycker inte så mycket om den här låten, kanske för deras fframträdande och dem själva, men låten är något plus ändå.
Jag är säker på att de flesta vuxna har röstat på den här i Danmark, och att de nordiska föräldrarna ska göra samma sak.

Betyg: 5/10
Kan få flest röster från: Sverige

Pelle B vs Engledrys
Nu blev det faktiskt ganska svårt, ska ungdomarnas eller föräldrarnas favorit klara sig till superfinalen.
Eftersom Pelle B lyckades plocka alla 12:or i deras uttagning som Engledrys plockade alla 10:or, så kan det hända samma sak i MGP Nordic.
Med andra ord, Pelle B kvalar sig vidare.


Sverige:
6. Ulrik - En Vanlig Dag

Nu erkänner jag att jag har varit för elak mot det här bidraget.
Första gången jag hörde låten,  dvs innan Lilla Melodifestivalen så trodde jag aldrig att den skulle hamna bland topp 5, och så vann den.
I alla fall så tycker jag att låten är väldigt bra, och är väldigt annorlunda till skilnad från de andra bidragen.
Kan komma ganska långt nog.
Men ändå så tycker jag att speciellt refrängen är rätt tråkig.

Betyg: 7/10
Kan få flest röster från: Norge

8. Rebecca - Skaffa En Annan Tjej
Vad roligt att den här låten kom vidare.
Jag tror nog att den också kan koma långt bara det går bra så.
Den här låten är ju rätt kaxig och känns så perfekt.
Mer beskrivet är nog omöjligt.

Betyg: 8/10
Kan få flest röster från: Danmark

Ulrik vs Rebecca
Det här bli nog den hårdaste kampen av alla länderna.
Att Ulrik verkar som en etta för Sverige är ju uppenbart.
Men kollar man på lite nostalgi så ser man att tvåorna alltid har kvalificerat till superfinalen på bekostnad av ettorna, så det kan hända i år också.
Även om jag gav lite högre poäng till Rebecca än Ulrik så tror jag att norden faktiskt kommer rösta vidare Ulrik till superfinalen.


Så om vi summerar allt så har vi ett resultat inom en andra omgång som ser ut såhär:
2. Amanda - Jag Vill Leva
3. Pelle B - Kun Min
4. Jørgen Din Egen Vei
6. Ulrik - En Vanlig Dag

Med andra ord så blir det nog ettornas år i år.
Hur resultatet kan gå efteråt får ni veta i del 2 som kommer senare under veckan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0