Snart dags att välja, men det ligger rätt tight mellan programmen.

Snart är det dags för mig och många andra grundskole nior (och IV elever) att välja program till gymnasiet.
De flesta kanske redan har tänkt på något yrkesförberedande program som de vill gå på, men jag ska välja studieförberedande, och jag vill verkligen göra något som jag älskar att hålla på.
Frågan är bara vilket program jag ska välja mellan.

Det ligger rätt tight till mellan NV (Naturvetenskapsprogrammet) och TE (Teknikprogrammet).
Först när ni läser det här så kanske de flesta av er tänker "Det beror ju på vad du vill bli", Jo, jag vill kunna utbilda mig till någonting inom datorer som t.ex. dataprogrammerare eller dataingenjör. Jaha då, då väljer jag TE om det är det jag ska hålla på med efteråt.
Men efteråt så tänkte jag ännumer kring programmen och vilka kurse de erbjöd. Och efteråt så var NV ett solklart val för mig.
Efter att ha gått på informationskvällar och öppet hus på skolor som erbjuder NV och TE (observera att NV och TE inte erbjuds på samma skola) så ligger dem otroligt tight ihop. Dem är bra på olika sätt.

Lokalerna och korridorerna på skolan som erbjöd NV var otroligt mysig, och den skolan har faktiskt ´blivit utsedd till en utav de bästa utrustade skolorna i Sverige som ligger mest på högskolenivå.
Stress säremot är ju ett stort problem inom NV, jag skulle inte vara så säker på ifall jag skulle kunna klara av stressen på NV eftersom det redan känns ganska stresigt den här veckan (då vi hade skriftligt prov på tisdag, muntligt förhör på onsdag och föredrag på torsdag).
Historia (och kanske Biologi) är ett av kurserna som jag inte är intresserad av över huvud taget, vet inte ens varför man har det på NV.
Ett negativ sak som kan hända enligt vad jag har hört kan vara att väl för många väljer inriktningen Naturvetenskap. Jag däremot har tänkt på att gå på Matematik och Datavetenskap som inriktning, men dem har inte kunnat starta inriktningarna Matematik och Datavetenskap och Miljövetenskap på grund av att det är för få som vill ha det programmet som inriktning.
Om jag så måste gå på Naturvetenskap som inriktning så är hela min poängplan helt förstörd, och det vill jag inte ska hända.

Skolan som erbjöd TE var ju inte direkt något vidare. Korridorerna och bara en våning var ju nästan som om man fortfarande gick på grundskolan, men egentligen så är det studierna som tar mest plats.
På TE så har dem en lokal profil som kallas IT (Informationsteknik) sär man håller på med mycket datorer och datalära (en anledning till varför TE).
Deras sätt att jobba är också väldigt speciellt. Dem har en så kallad Smartboard som man kan använda sig utav på lektionerna så att man slipper vänta på att läraren har skrivit klart på whiteboarden en massa, och dem har även självrättade prov som används mycket på prov i datorer.
En sak jag är osäker på är dessa provveckor som dem har (Man har alla prov samlade på en vecka), och det är ju något nytt som jag inte är så säker på att jag skulle kunna klara av.
Men enligt ett par elever som går på TE så säger dem att det är det bästa dem har gjort inom prov (då syftade jag på att dem ljög lite om det).
En annan sak som är nog den stösta anledningen till att inte gå på TE är för att jag fullkomligt hatar störiga elever!
Kanske lite taskigt, men NVs poängspärr är ju betydligt högre än TEs spärr, och då kan man bli orolig utöver hur klassen kommer att bete sig. Hoppas inte att dem (eller åtminstone nån av dem) är jobbiga, för jag trivs bäst med en tyst klass.

Så frågan är helt o hållet, vilket program ska jag gå på?
Jag har försökt genom individuella val att koppla ihop ett par program med varandra, och då gick det bäst med att koppla ihop program genom att gå på NV.
Mer om gymnasie snack kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0