Eurovision Song Contest, Recension Semi-Final 2

Nu kommer fortsättningen på recensionen.
Nu är vi vid Semi-Final 2.
Samma sak gäller som vid Semi-Final 1.

Bidrag 1: Kroatien - Igor Cukrov - Liljepa Tena
Typiskt Kroatien att hålla på med sådana låtar.
Har aldrig gillat Kroatiens bidrag, och jag gör inte det i år heller.

Betyg: 1/10

Bidrag 2: Irland - Sinead Mulvey & Black Daisy - Et Cetera
Roligt att Irland skickar med något seriösare bidrag till skillnad från förra året.
Låten är jättebra för mig och jag får en känsla av att "det här är en hit!"
En åttonde vinst blir det kanske inte för Irland, men låten är som sagt jättebra!

Betyg: 8/10

Bidrag 3: Lettland - Intars Busulis - Sastr
Låter lite glad, men inte något speciellt.
Förra året hade dem ju pirater, och jag tänkte bara "Detn här skiten måste komma sist!".
Och så kom den plötsligt till final och jag tänkte bara "Va!! Vem röstar på den där j*vla sk*t låten!?" (ursäkta språket).
I år är det iallafall inga pirater, fast låten är inget vidare...

Betyg: 2/10

Bidrag 4: Serbien - Marko Kon & Milan Nikolic - Cipela
Det här börjar låta Kroatiskt nu... Och det innebär, tråkigt!!!
I två år så har dem varit i toppplaceringar för mig.
I år är det inget vidare.

Betyg: 2/10

Bidrag 5: Polen - Lidia Kopania - I Don't Wanna Leave
Äntligen har Polen hittat en bra genrer till Eurovision Song Contest istället för dem trista låtarna tidigare.
Låten är vacker och man fattar cituationen i låten, vilket gör att det blir jätte bra.
Tyvärr tror inte jag att den platsar otroligt högt, men final måste den komma till!!!

Betyg: 7/10

Bidrag 6: Norge - Alexander Rybak - Fairytale
Låten är som en vinnare för sydeuropa och ett par andra länder.
Men jag tycker inte så mycket om den här låten.
Visst är det okej att testa en ny genrer, men det känns ändå rätt udda.
Tror dessvärre att den kommer att komma högt placerad, men den får inga toppbetyg.

Betyg: 7/10

Bidrag 7: Cypern - Cristina Metaxa - Firefly
Titeln på låten fick mig först att tänka "Det här kan vara en riktigt intressant låt".
Och det var den också.
Låten är jättevacker och den börjar väldigt bra.
Men den kan vara lite trist vid vissa ställen och man känner sig trött.
Iallafall, det här är en finalist!

Betyg: 7/10

Bidrag 8: Slovakien - Kamil Miculcik & Nela Pociskova - Let´tmou
Det finns inte så mycket att säga om den här...
Det är en riktigt stark ballad.
Men jag fattar inte heller någonting om låten.
Tror inte så mycket  på låten.

Betyg: 3/10

Bidrag 9: Danmark - Brinck - Believe Again
Efter Ryssarnas "Believing" så ska Danskarna skicka "Believe Again".
Jag tycker att låten utbreder sig otroligt mycket och den växer verkligen.
Nu skrev jag på min topplista att den skulle vara bättre än Norges bidrag, och jag har inte ångrat mig än.
Den här låten ska definitivt komma till finalen!!!

Betyg: 8/10

Bidrag 10: Slovenien - Quartissimo feat. Martina Majerle - Love Symphony
Fioler brukar vara ganska vanligt att ha med i Eurovision, men jag tycker att låten är väldigt seg.
Hon som sjunger börjar inte sjunga förrän drygt halva sången, och sedan så låter hon det bara vara musik ett tag.
Det här är ju hur enkelt som helst, och efter otroligt många år come back så kommer det inte gå så speciellt bra.

Betyg: 3/10

Bidrag 11: Ungern - Adok Zoli - Dance With Me
Inte så ofta att de skickar så otroligt bra disco låtar.
Jag tycker att låten är otroligt bra och svängig, och det blir otroligt intressant av att skicka sådant.
Kommer absolut komma vidare till finalen!
Nackdelen är att bidrag 12 är också en disco låt, vilket kan göra att denna låt glöms bort.

Betyg: 8/10

Bidrag 12: Azerbaijan - Aysel & Arash - Always
Undrar varför Arash tävlade för Azerbaijan, han försökte aldrig i Melodifestivalen.
Jag tycker att den här låten är otroligt stark och otroligt bra!
Sverige kommer att rösta på den här låten mer än Norge!!!! (okej, kanske inte...)
Hoppas verkligen på att låten kommer till final och högst top 10.

Betyg: 9/10

Bidrag 13: Grekland - Sakis Rouvas - This Is Our Night
Grekisk disco kan göra att de två tidigare låtarna kan glömmas bort ännu mer.
Iallafall, det är väldigt roligt att den här killen kommer tillbaka för Grekland igen.
Jag hejade verkligen på honom 2004.
I år är jag äldre och vet bättre om vad som är bra och inte.
Tycker själv att låten är otroligt bra precis som de föregående disco låtarna.
Men vanlig barn text (som t.ex. "Yes, We Can Do It" som låter som ett barnprogram om att aldrig ge upp) gör så att låten blir mindre intressant.

Betyg: 9/10

Bidrag 14: Litauen - Sasha Son - Love
Efter flera års tråååååkiga bidrag (inklusive "We Are The Winners" 2006) så kommer någon aningen bättre musik.
Tycker att låten verkar intressant vid vissa bitar, men solot i bakgrunden passar absolut inte i balladen.
Tror inte att låten kommer till final, men ganska långt räcker nog...

Betyg: 5/10

Bidrag 15: Moldavien - Nelly Ciobanu - Hora Din Moldova
Okej, Moldavien är Europas fattigaste land, men dem kan väl åtminstonde ta med sig riktig musik till Eurovision.
Jag var otroligt fast vid "Fight" år 2007, sedan så har jag bara tyckt att låtarna inte har varit något vidare.
I år så är den inte specielt bra, lite svängig kanske, men inget mer!
Dem måste verkligen börja jobba om de ska kunna ta en hög placering.

Betyg: 2/10

Bidrag 16: Albanien - Kejsi Tola - Me Merr Ne Enderr
Lite skönt med stark disco-ballad.
Jag la inte den här låten på en speciell hög placering, och det ångrar jag en aning del.
Låten är väldig skön, men här undrar man även om vad hon sjunger om.

Betyg: 6/10

Bidrag 17: Ukraina - Svetlana Laboda - Be My Valentine
Ukraina har samma gamla genrer som vanligt.
2007 var Ukraina absolut inte min favorit, och så kom dem 2:a
2008 så hade dem någon aningen bättre låt, och den komm också 2:a
Men tre 2:or i rad eller seger blir det nog inte.
Låten är bra, men man börjar bli trött på genren de använder hela tiden.

Betyg: 6/10

Bidrag 18: Estland - Urban Symphony - Rändajad
Jag fattar ingenting av den här låten.
Visst, det låter vackert, men det blir även trist och även här funderar man "vad säger hon för nåt?".
Men de flesta vill ju att den här låten ska komma till finalen.
Bättre än förra året iallafall...

Betyg: 5/10

Bidrag 19: Holland - De Toppers - Shine
Nu kommer Holland med en bra låt.
Låten är stört skön, och man vill bara dansa med.
Men det är inte heller en stor chans att komma vidare av att få vara sist.
Men bra låt iallafall!

Betyg: 7/10

De länder jag tror kommer vidare:
Irland
Polen
Norge
Cypern
Danmark
Ungern
Azerbaijan
Grekland
Albanien
Ukraina

Som sagt så tror jag inte direkt så mycket på Estland och Holland, så de fick självklart åka ut.
Jag vill gärna att Cypern ska kunna få en chans, även om inte låten verkar något vidare för flera länder, så är det iallafall min åsikt.

Nu är jag klar med den här recensionen, och Final recensionen kommer lite senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0