Musik prov och matte prov den här veckan

Redan imorgon så ska vi ha musik prov.
Då ska vi ha prov i musik historia, om hur musik lät och utfördes m.m. under olika århundraden, och jag är faktiskt ganska nervös redan nu.
De senaste gångerna jag har haft prov i något liknande ämne inom musik, så har jag bara uppnått ett G, men ändå tack vare mina kunskaper i spelning, sång, noter m.m. så har jag nu VG i slutbetyg inom musik.
Att satsa högt är ju en självklarhet för mig, men det enda jag har lyckats göra är ju att läsa ett häfte ett par gånger.
Då ställer jag själv en fråga, har jag helt o hållet slappat för mycket?
Självklart så måste jag läsa mitt häfte ett par gånger till innan det verkligen sitter, och när jag redovisade för min kompis efter skolan om vad jag visste, så satt jag halvförstummad och tänkte bara hur jag skulle säga det hela.
Det blev lite pinsamt, och han tyckte ju också att det lät konstigt, men som tur är att vi inte ska ha ett muntligt förhör inom detta.

Och en annan sak är ju att vi ska ha matte prov om bara tre dagar.
Igår kväll när jag satt framför matteboken och räknade (ikapp dem andra, dem verkar ändå vara långt efter) så insåg jag plötsligt hur dålig jag verkade på fördjupningsuppgifterna.
Boken Z röd som jag jobbar i har tre delar i provet, och ju högre del, desto mer poäng kan man få för den uppgiften man löser (självklart är den svårare).
När jag gjorde repetitionsuppgifter på baksidan som är nästan som ett prov, så hade jag det mesta felen från uppgifter från del 3, och till o med några från del 2.
Visst, förra gången jag hade prov fick jag 23 av 25 poäng, vilket ledde till ett MVG (jag hade fel på en del 3 uppgift och fick endast 1 poäng för den), men detta ämne som vi ska ha prov på (kvadratrötter, ekvationer och rymdgeometri) verkar faktiskt svårare, och det ser jag på hur mycket fel jag verkligen verkar ha haft, speciellt på de svårare uppgifterna.
Visst, att ha fel på de svårare uppgifterna verkar nog inte så dumt, eftersom det också verkar bra med ett G, tänker kanske ni. Men så tänker inte jag alls!
Jag vill ju uppnå MVG, och jag ska ju läsa på NV i gymnasiet, vilket innebär att jag måste läsa minst Matte D, fast jag har ju redan planerat att läsa Matte E och diskret matte, och ett MVG betyder mycket för mig.

Och nästa vecka på tisdag, så börjar första nationella provet i Svenska, men egentligen så ser jag inte mycket på att jag ska kunna repetera mycket på det, utan jag kan nog bara följa med på lektionerna som går.

Nu ska jag sitta framför Teven och titta på Amy Diamond i folkoteket, så vi syns nästa gång.

ps. Nästa gång blir det blogginlägg om just Amy Diamond.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0