Omrecensering av Swings And Roundabouts



Det var ett par månader sen jag recenserade albumet, och nu kan jag lika gärna börja igen.
Om ni vill veta hur jag recenserade låtarna tidigare, så kan ni läsa dem här.
Både genom att bara titta på titeln, och genom att höra albumet helt.
Annars är det här den senaste recensionen av det hela:

1. Up
Jag kan inte fatta att radiokanaler som Rix FM och Mix Megapol vägrat att spela det här!
Det här är ju en av det bästa Amy har fått som låt, och hon förtjänade verkligen att låten skulle få bli mer spelt.
Själva låten är fantastisk. Det känns mer som en mer uppvuxen version utav Thank You, vilket kan ses positivt.
Ändå så hör jag låten live, och det är svårt att se på hur mycket andepaus hon måste ta för att ta nästa ton, och inte minst den längsta tonen.

2. Dance Like Nobodys Watching
Den här var inte lika populär. Trots det klassiska startnummret (som de flesta singlar har).
Kanske det är så för att man tycker att den här låten verkar typisk Amy Diamond.
Jag tycker att det här är en bra låt, och det här var verkligen värt att få vara ett albumspår.

3. Deserve Better
Ni som läste mina förutsägelser innan jag hade hört låtarna, så kan ni se att jag trodde om att alla skulle vara lika värda. Det visade sig att låten handlade om att Amy Diamond själv var mer värd.
Med en text som "You say I'm sorry baby" blir frågetecknet Vem är babyn här då? (förlåt om jag verkar töntigt petig, jag vet att det bara är en låt trots allt...).
Jag vill inte att ni ska tro att jag tror att Amy redan är tillräckligt värd.
Den här låten kunde faktiskt ha fått blivit en singel annars.

4. Fast Forward
Första gången jag hörde låten tyckte jag att den var svängig och otrolig, en väldigt bra upptempolåt.
Nu har tycket för låten blivit sämre, och jag har inte låten som ett spår på min mobil.
Ändå så tycker jag att låten är okej som spår i själva albumet, en låt som var värd det här.

5. Lucky Star
Den här låten blev inte en ballad som jag trodde på som förutsägelse.
Men faktiskt så blev det riktiga resultatet oerhört bättre än vad jag förutsåg.
Det här är min favoritlåt av alla låtar, en typisk Amy Diamond låt, kanske på grund av just den här låten då den där Expressen gubben gav kritiken "När ska Amy växa upp?". Men jag gillar det här.

6. Bittersweet
När man hör någon typ av sån här låt av Amy så får i alla fall jag tanken "Har verkligen inte hon en pojkvän?" Kanske låter löjligt, men något jag oftast får av någon anledning...
Första gångerna jag hörde låten var den väldigt bra, jag tyckte den verkade bättre än Heartbeats.
Nu tycker jag precis tvärtom. Verserna är alldeles för orginella, och den här låten passade inte alls enligt mig som singel.

7. So Many Things
Också en låt som ligger i denna klassiska Amy-kategori.
Ändå så gillar jag att den här låten finns, men jag blir samtidigt tveksam. Kan Amy verkligen ta såna höga toner av den här låten? Det verkar mest som om man har mixtrat till det hela...

8. Crossfire
Den här låten har varit något som jag förväntansfullt varit mest intresserad av att lyssna till.
Resultatet blev samma sak som Up. Men jag tycker att refrängen är alldeles för orginell och vanlig.
Anns har låten en rätt så kaxig text, men att hon måste nynna fram detta da da da vid introt var nog inte så bra...

9. Heartbeats
Albumets frågetecken. Varför blev inte den här singel?
Jag tycker att det här är en väldigt vacker ballad i midtempo som verkligen skulle kunna beröra folk.
Bara om låten fick chansen att bli singel skulle kanske folk som hellre köper singlar än album vela ha den här låten som ett ljudspår på sin MP3-spelare. Frågan är bara om folk verkligen vet om just den här låten.

10. A Good Day
Av någon anledning trodde jag att det här skulle bli en låt som passade bra som kaffe och bullar till frukost, men låten är alldeles för svängig för det, så det blev inte så...
I princip tycker jag att det inte skulle vara dumt med reggae i albumet, men även så är den här låten den sämsta i albumet  (eller för att vara snällare, så håller den inte lika starkt mått som de andra 14 låtarna), men som sagt så var låten väldigt svängig.

11. Higher Ground
En otroligt vacker låt som spöar alla andra låtar med samma titel!
Den här låten är så himla perfekt som powerballad, och jag skulle gärna vela besöka denna värld om det nu fanns en (det verkar trots allt roligare att vara där än här). Bra jobbat Amy!

12. Brand New Day
Också en låt jag funderar på hur den blev singel. Men frågetecknet är nog mindre här än för Bittersweet.
Låten börjar bra, helt perfekt, och när det kommer till versen håller den samma mått, men sen så kommer den stora chocken med refrängen. Den är oerhört orginell, alldeles för mycket, så att den nästan har sabbat hela låten. Versen och refrängen är verkligen inte någon bra kombination.
En låt med en vers som är hästlängder bättre än refrängen med andra ord.

13. Cowboys
En annan låt som inte håller samma mått bättre än de andra 13 låtarna (men som håller måttet bättre än A Good Day) är den här låten.
Jag tror nog att det är titeln som har förstört det hela, vilket får folk att tänka "Men vad är det här för låt!?" Och när man lyssnar på låten, så blir det inte som man hade trott (så blev det för mig), men tycket för låten är ändå negativ. Vilket gör att låten inte förtjänade en plats i albumet.

14. Take Your Time
Också en låt som jag får den där pojkvän tanken i huvudet.
Ändå om vi går till själva låten, så tycker jag att det är den bästa balladen i hela låten. Amys röst har lyckats bli den vackraste man helst skulle vela lyssna på under hela låten, det är helt obegripligt att låten skulle vara så otroligt bra!

15 (Bonusspår). It's My Life
Nu har jag plötsligt börja lyssna på låten så mycket, så att den skulle hoppa upp 3 placeringar på min topplista av Swings And roundabouts.
Vid det här laget tycker jag att It's My Life var ett väldigt bra val som melodifestvallåt, men anledningen till att den inte höll kan ha varit för att alla kanske inte tyckte likadant som jag direkt.
Det var bra att låta den här låten få vara ett bonusspår i albumet.

Internetspår: You Build Me Up
Otroligt bra låt, jag önskar att jag hade den på min mobil, men det funkar tyvärr inte av skäl till att man inte vill sprida låtar till piratkopierare, vilket också låter väldigt smart av Bonnier Amigos och teamet backom albumet.
Att verser brukar ha den där typen av takt är så himla orginellt så att det nästan finns i alla låtar nu, men refrängen är nog det bästa i det hela ändå.

Så om jag sammanfattar det hela:


Plussidan:
  • Rätt så blandade låtar med upptempo-pop, reggage-pop, powerballader och oemotståndliga ballader.
  • Up, Higher Ground, Take Your Time och It's My Life.
  • Omslaget, logotypen, designen
Minussidan:
  • Enformigt album.
    Bara It's My Life har tonartshöjning, och alla låtar har "intro, vers, refräng, vers, refräng, stick/solo, refräng".
  • Bittersweet och Brand New Day som singlar.
  • Bittersweet, A Good Day, Brand New Day och Cowboys.
Topplista:
Det här är min publicerade Top 15 lista av albumet Swings And Roundabouts:

Lite ändringar på det hela:
Paranteserna visar hur jag trodde tidigare, vilket är resultatet i min video.

1 (1). Lucky Star
2 (2). Up
3 (4). Higher Ground
4 (8). It's My Life
5 (7). Take Your Time
6 (3). Fast Forward
7 (-). Build Me Up
8 (5). Dance Like Nobodys Watching
9 (9). Deserve Better
10 (6). Crossfire
11 (11). So Many Things
12 (10). Heartbeats
13 (13). Brand New Day
14 (12). Bittersweet
15 (14). Cowboys
16 (15). A Good Day

Så det var det.
Jag hoppas verkligen att det blir dett bra 6-månadersjubileum utav Swings And Roundabouts.
Och även om albumet inte nått platinastatus, så är det nog inte för sent än, och man kan alltid hoppas.


Kommentarer
Postat av: RogerL

Liten kommentar om låtarnas innehåll.

Självklart kan Amy sjunga om sådant som hon inte upplevt - "We Could Learn A Lot" :-)



3. Deserve Better

Tror jag handlar om att killen varit otrogen.

(Tänk Tiger och Elin Woods)



6. Bittersweet

Tror jag handlar om osäkerhet. Gillar killen verkligen mig eller spelar han bara ett spel?



8. Crossfire

Tror jag handlar om ett barn vars föräldrar håller på att skiljas.



13. Cowboys

Tycker att du har rätt om titeln, den borde ha hetat "Rodeo" (IMHO)

2010-04-20 @ 10:01:55
URL: http://www.gylleneskor.se/blogg/rogerl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0