Recension - Lilla Melodifestivalen 2009

Nu har låtarna till Lilla Melodifestivalen 2009 publicerats på svts hemsida.
Så nu kan man lika gärna recensera om låtarna, då det bara är sex dagar kvar till galan.

 

1. Amanda - Du Och Jag
Jag blir väldigt glad när jag hör den här låten.
En väldigt glad och härlig disco-pop låt som blir lite lugn vid slutet av referängen.
En tveksam sak är när man har lagt till specialsound på rösten, så jag blir fundersam på hur det här kan låta live.
Men låten är i alla fall bra.

Betyg: 8/10


2. Felicia - Disco Freak
Väldigt roligt när man får höra såna här låtar.
Kommer att spelas på rätt många barndiscos, och de flesta kommer nog att rösta på det här.
Det är nog bestämt att den här kommer i top 5.
Hoppas det blir fin och snygg koreografi på scen också.

Betyg: 9/10


3. Filip - Jag Lovar Och Svär
Visst, han har blivit mobbad tidigare i livet, och det hör på låten.
Men tveksamt om den här låten kan komma väldigt långt för svenska folket.
Visst, top 5 kan man vara säker på för juryn, men räkna med att det kommer bli underläge för folket.
Själv så tycker jag att låten är bra skrivet, men hip hop är inte min stil direkt, så det blir rätt svårt att betygsätta ordentligt på den här låten.

Betyg: 5/10


4. Jogge Och Mackan - Hej Du
Pop-Hiphop, lite sämre än den tidigare hiphop låten om jag ska vara ärlig.
Väldigt mycket kaxigt hör nog de flesta att den här, och refrängen är inte heller så spännande att lyssna på.
Men bra på scenen kommer det nog gå annars...

Betyg: 4/10


5. Jonna - Boyfreind
Engelsk titel på låten, jag trodde aldrig att det skulle vara tillåtet, men nu var det ju det...
Låten är kraftig och spännande att höra på, men vid vissa delar som t.ex. i versen så tänker jag t.ex. "Vad ska menas med den där texten?".
Men låten är ju rätt bra och det hörs att hon vågar sjunga om sig själv (okej, nu vet jag ju inte ifall hon egentligen har en pojkvän, men hon är ju tonåring...).

Betyg: 6/10


6. Love - Du
Rock-Ballad om sorg, det kan bli rätt spännande att höra den här låten.
Men hiphop beaten som finns i bakgrunden borde ju inte finnas där helt o hållet.
Men jag hoppas verkligen att det går bra för just den här låten.
Om jag fick bestämma, så skulle den här låten komma top 5.

Betyg: 7/10


7. Matilda - Kom Till Mig
Barnslig glad poplåt, usch, jag skulle kunna må illa utav den här.
Hon är sjunger som ung artist om kärlek.
Det kommer nog finnas ett par vuxna som kommer att rösta på det här, och runt 20 poäng för juryn blir det nog också...
Men visst, hon är ju bara ett barn och jobbat hårt för den här låten, så lite får man väl hoppas på.

Betyg: 5/10


8. Rebecca - Skaffa En Annan Tjej
Ytterligare en låt om kaxighet, tur att det inte är hiphop i alla fall.
Den är väl svängig  och så, och den har en bra text, men ändå så tror inte jag på den här låten.
Men långt för andra kan den kanske komma, men jag köper inte det här.
Det blir ingen vinst för fjärde gången för bidrag nummer 8.

Betyg: 5/10


9. Sophia - Rapparen Sophia
Vid det här tillfället tycker jag att juryn har tagit med väl för många rap/hiphop låtar.
Och det här är nog den värsta av dem alla.
Det är alldeles för mycket helt o hållet, och hon är ju bara en liten tjej.
Hon förstår ju väl att hon inte kan göra som hon själv vill.

Betyg: 4/10


10. Ulrik - En Vanlig Dag
Redan när låten börjar, så tycker jag att låten verkar bra.
Det här är åtminstone någon smart skriven låt.
Men tyvärr så finns det även nackdelar, och de flesta finns i refrängen.
Han anstränger sig för mycket, så att rösten nästan sprickar, och det är inte så spännande då samma text repeteras varenda gång, men annars är den rätt bra.

Betyg: 7/10



Resultat:
slutligen när vi summerar ett resultat som jag tror att både juryn och svenska folket kan skaffa fram, så har jag kommit till följande (asså, jag vill inte att det ska vara så, bara ren förutsägelse).

1. Felicia - Disco Freak
2. Amanda - Du Och Jag
3. Love - Du
4. Jonna - Boyfriend
5. Filip - Jag Lovar Och Svär

Självklart så kan allt hända, och det här är ju bara en helt vanlig förutsägelse.
Vill du höra på alla låtarna i sin helhet så kan du gå in på http://svt.se/lillamelodifestivalen.

Förrutom detta, så börjar danmarks final av MGP idag!
Tyvärr kan jag inte göra en för-recension eftersom man inte kan höra låtarna föränn själva galan börjar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0