Ingen tvekan om att dem fuskar (Skoldag 29/9)

På tisdan så hade vi orientering.
Det var så att alla skulle springa helt själv, men när jag sprang (själv), så såg jag att de flesta eleverna i min klass sprang tillsammans.
Beviset på att vi skulle gå på en kontroll/station var att vi skulle svara på en fråga som hade svaret på den stationen.
Förrut så hade man någon kontrol om att man skulle pressa ner en markering på papper, men nu var det frågor.
Nackdelen med den förra var ju att man kunde dra ut kontrollen och gömma den, det hände som tur aldrig för mig.
Den här nackdelan tror jag är värre, eftersom om folk håller på och sammarbetar, så är det ju bara att en person springer till en kontrol och en annan person till en annan, och sen säger dem svaren på mobilerna.

Hur gick det då?
Jo, jag lyckades springa på 27 minuter.
Men en grupp på två som sammarbetade lyckades få blandade resultat, då en fick 25 och en annan runt 29.
Det tyckte jag var väldigt konstigt, för när vi sprang 2,5 km för ett par veckor sen, så visade det sig att jag var förfärligt snabbare än personen som fick 25 minuter.
Det är ingen tvekan om att de har fuskat.
Om vi ska utgå från en annan grupp som bestod av 3 killar, så fick den ena 26, och de andra var vid 23 och 24.
Allvarligt talat, dem var bakom mig hela tiden (på avstånd, typ 1 minut efter mig), och dem startade efter mig också, så hur kunde dem få en snabbare tid än vad jag fick dådå?
En som går på en annan klass lyckades till o med få en tid på 17 minuter.

Jag är 99.9% säker på att dem fuskar.
Enda anledningen till att det inte är 100%, är för att jag inte har självklara bevis som idrottsläraren skulle tolkas som fusk, utan mer som skicklighet.
Men han såg ju inte hur alla sprang.
Nästan alla sprang ju i grupper, och man borde inte fått mobil.
Man tror verkligen att folk ska klara orienteringen efter 35 minuter, ungefär vid en tid då lektionen slutar, men vem tror han att vi är?
Vi är nior, och vi kan väl springa tillräckligt snabbt.
Man borde inte tillåta mobilerna på orienteringen, det fattar väl dem själv att man bara inte kan.
Jag tycker också att man borde ta tillbaka den gamla kontrollen, och även se till att den är svårare att dra ur och gömma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0