Recension - MGPjr Norge 2009

                              

Precis som jag beskrev vid tidigare inlägg så ska jag recensera ett par låtar från Lilla Melodifestivalen, inklusive MGP tävlingarna i Danmark, Finland och Norge, och Norge har redan lagt ut deras 10 bidrag, så jag tänkte börja recensera dem nu.
Notera att jag precis har lyssnat på låtarna, så jag kommer kunna ändra mig också, men kanske inte på bloggen.


FinstadBadBoys - Vi Er Gutta
Norsk rapp är ju bara rätt tråkigt, speciellt för utlandet.
Låten heter på svenska "Vi Är Pojkar", ooo vad speciellt, det är jag med, men jag rappar inte.
Visst, det kommer finnas norskar som helt o hållet gillar det här, men det här är bara pinsamt.

Betyg: 4/10


Martine - Æ villa bort
Asså, gud vad liten hon är, men ändå så fyllt av talang, och känns verkligen som en ungdom.
Först när jag såg henne så trodde jag bara "Amen den där lilltjejen kommer skämma ut sig totalt" men nu när man har hört henne så är det här hur bra som helst.
Men man får inte omdömma för mycket bara för att hon är ett barn
Dessutom så kommer nog vuxna inte rösta så mycket på det här, för de röstar mest för gullighet, och det är hon, men inte låten.

Betyg: 8/10


2Boys - Du Og Jeg
Lite coolt rock-reggage om vänskap och kärlek.
Det känns rätt svängigt, men även rätt segt och vanligt.
Och versen är inte direkt så speciellt bra heller.

Betyg: 6/10


Ingvild - Sangen
Typiskt 11-åriga tjejer att sjunga om sådant, förra året så sjöng en likadan tonårstjej om sin familj, och nu så sjunger om att "låten är för henne".
Det låter nästan löjligt, men visst så kan det komma ganska långt tack vara alla vuxna som kollar på det där.

Betyg: 5/10


Sikt Inn - Alt Hva Jeg Vil Bli
Hur vanligt som helst att rock hamnar i den här tävlingen, jag lovar, har kollat på det här förut.
Så hur kommer det här gå då? Grymt dåligt, för det vore bättre om den här var en pop låt istället.
För låten handlar ju om allt som gruppen vill bli, dvs en låt om drömmar, men det kommer bara bli fail.
Helt normalt helt o hållet.

Betyg: 5/10


Maren - Jeg Bare Smiler
Tonårstjej som sjunger om kärlek, rätt svängig och rätt bra helt o hållet.
Jag gillar verkligen den här låten, jag bli helt mållös när jag hör den här låten
(efter många dåliga låtar man hört -_-').
Men ändå så känns det rätt larvigt när man kommer till refrängen, texten är det då fel på.
Men som sagt så är låten grym!

Betyg: 8/10


Jörgen - Din Egen Vei
Rösten som den här killen har är ju rätt konstig, men personlig.
Det syns på att han kan spela gitarr, men hela grejen är ju förhandspelad och fixad på datorn (och alla säger att Alexander Rybak spelar bra...).
I alla fall, kärleks låten är ju rätt lugn och fin, så den här kan ju komma rätt långt om folk röstar rätt på det här.

Betyg: 7/10


Mystery - Rock E' Sunt
En tonårsgrupp med killar som spelar rock, kommer de flesta rösta på, för hur många gånger har de flesta skickat ren rock, och det gått bra för dem.
Jag är ju själv inte någon rock fantast, men låten är ju bra komponerat, och texten är också rätt bra, så det är nog redan bestämt för en superfinalplats för den här låten, längre vågar jag inte satsa.

Betyg: 8/10


Lisa - Hjerte Banke
En till kärlekslåt med en tonårstjej.
Låten är svängig och bra, speciellt på refrängen så kommer det bästa med låten.
Lite tveksamt om hur långt låten kommer, men att det kommer gå bra för henne kan alla vara beredda på.

Betyg: 8/10


Richael & Anney - Skolen
Precis som starten så slutar allt med hiphop o rap.
Den här gruppen är i alla fall mycket bättre än de där killarna.
Gruppen har två tjejer från utlanden, och själva låten är ju rätt groovig och bra, så det kommer gå bra för dem också.

Betyg: 7/10


Resultat:
Som ni ser så gav jag för det mesta ut poäng mellan 4 och 8, men det viktigaste är ju att alla som deltar i den där tävlingen är ju barn, så om jag ska chansa mig fram ett resultat så blir det nog så här:


1. Richael & Anney - Skolen
2. Maren - Jeg Bare Smiler
3. Lisa - Hjerte Banker
4. Martine - Æ villa bort

Mystery kommer tyvärr inte kunna få plats i superfinalen, eftersom det bara är max 4 låtar som kommer komma in.
Typ det var rätt många som var bra, men samtidigt många som var mindre bra.
Om Lisa har tur, så kommer hon och Maren kunna byta placeringar under tävlingen.
Men som sagt så är min recension min förutsägelse, och vad som helst kan hända.

Om du självständigt vill lyssna på låtarna så kan du gå in på deras web sida: http://nrksuper.no/superstore/mgpjr/karaoke/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0