Första Inriktningen på skolan...

I min skola så brukar vi ha såkallade inriktningar.
Och nu kanske ni känner er förvirrade, för inriktningar är ju sånt man gör på gymnasiet, men jag går på grundskolan.
Att jag går på grundskolan är sant, men vi väljer även såkallade inriktningar.
Vi får välja bland ämnerna Idrott o Hälsa, Kultur och Natur och Teknik.
Jag går på Natur och Teknik inriktningen.

Skolan var ju precis som vanligt, lektioner o sånt, men en grymt dålig grej är ju att man har renoverat bort en massa sittplatser så att alla blir tvugna att sitta på golvet, och det är verkligen jobbigt.
Vart har alla möbler tagit vägen sedan sommarlovet? tja, det undrar jag verkligen...

I alla fall, det var Inriktning, och nytt för i år är ju att alla är med på inrikningen beroende på vad man har valt för kurs.
Med andra ord innebar det att alla 7:or, 8:or och 9:or som valde Natur och Teknik var på samma lektion, på samma klass rum, och jag lovar, det var ju typ 35 elever som valde det där (med det är självklart fler i andra ämnen också...)
Minst en femtedel av alla hade bytt en inriktning till en annan idag, och det var ju väldigt konstigt...
i alla fall, vi var grymt många, och nästan en fjärdedel av alla elever fick knappt nånstans att sitta (även jag var en av dem).
Men tillslut så gick en tredjedel iväg för att göra nåt som kallades eget val, d.v.s. att man ville fördjupa sig i något valfritt inom NO och Matematik (vid detta tillfälle så fick jag en sittplats).
Därmed så fick man annars välja ämnen som t.ex. Robolab, Ekologi och Etologi, Egna uppfinningar m.m.
Jag valde då Robolab, men det var typ inget att kunna göra idag direkt, för lektionerna är därmed bara 1 timme långa och uppstår bara en gång om veckan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0