Trygghetsreglerna följs sällan

Skolan har gått riktigt bra nu.
Vi har redan hållt på med lektioner som NO, SO, Svenska, Engelska, Matte och många fler.
Nu känner man sig tillbaka i livet, och jag kanske inte kommer vara aktiv vid bloggen så länge, eftersom jag kommer ha otroligt många läxor att göra istället.

En nyhet med skolan är att man har lagt till något som jag tror kallades Trygghetsreglerna.
Låter inte som om det hette så, men det hörs att reglerna ska vara till för att man ska känna sig välkommen i skolan.
Där för har man lagt till regler som t.ex. ingen keps, musik, mobil, mat, dryck, tuggummi m.m.
Även komma tid i lektionerna och ha med material (som det alltid har varit).
Och det här är en regel som både elever och lärare ska följa.
Lärare har alltid fått bestämma egna regler om hur eleverna borde göra, men nu ska allt följas enligt den nya regeln.
Så vad har hänt idag då?
När jag var vid språk lektionen så fanns det ju inte direkt något att göra förrutom att läsa, och jag låtsades av nån anledning att jag inte hade med mig någon bok att läsa, och biblioteket var stängt, så jag fick luta mig framåt och dagdrömma nåt.
Men när jag kollade bakåt så såg jag ganska mycket fel.
1 person hade på sig keps.
1 person tuggade tuggummi.
4 personer hade hörlurar i öronen, och det hördes verkligen att de lyssnade på musik.
Och nästan alla elever hade inte med sig något material.
Och vad gjorde vår lärare då? Ignorerade cituationen och läste någon bok.
Och så fick vi även sluta tio minuter tidigare än vanligt, så alla blev självklart glada.
Men egentligen så står det i reglerna att man egentligen inte får släppa ut elever tidigare än vanligt, eftersom korridoren ska vara tom vid en viss tid.
Det här kanske var tråkigt att läsa, men jag skriver det för att jag verkligen tyckte att det inte var okej helt o hållet med det där.

Nu måste jag gå, men håll dig gärna kvar senare för fler inlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0